Τετάρτη 5 Ιουνίου 2013

«Ο ΜΙΣΕΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΗΜΟΣ, ΤΟ ΚΑΤΕΥΟΔΙΟ ΖΑΛΗ» Χοροί και τραγούδια της ξενιτιάς

Τετάρτη 26 Ιουνίου 2013 και ώρα 8:30 μ.μ.
Το Τμήμα Παραδοσιακών χορών του Καλλιτεχνικού Εργαστηρίου Μελισσίων σας προσκαλεί στη μουσικοχορευτική εκδήλωση με τίτλο:
«Ο ΜΙΣΕΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΗΜΟΣ, ΤΟ ΚΑΤΕΥΟΔΙΟ ΖΑΛΗ»
Χοροί και τραγούδια της ξενιτιάς
που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 26-6-2013 και ώρα 8:30 μ.μ. στο Ανοικτό Θέατρο Μελισσίων στην πλατεία Εθνικής Αντίστασης (Μαγγίνα)
Η ξενιτιά, ο μισεμός,το ξεπροβόδισμα και η αντάμωση, όπως έχουν καταγραφεί σε στίχους παραδοσιακών τραγουδιών από την Ήπειρο,τα Επτάνησα, τα Δωδεκάνησα, τις Κυκλάδες, τα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου, τη Θράκη και τη Μακεδονία.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

ΕΠΤΑΝΗΣΑ
Ζάκυνθος
Μεγάλος Ζακυνθινός, χορός που χορευόταν την Καθαρά Δευτέρα και που σήμερα αποτελεί μουσειακό είδος.
Μενεξέδες και ζουμπούλια, αστικός χορός που συνοδεύεται από τραγούδι της ξενιτιάς και της αγάπης.
Κυνηγός, χορός από το Κερί της Ζακύνθου που συνοδεύεται από το πανελλήνιο τραγούδι του κυνηγού και της καλόγριας.
Θ’ αρχίσ’ ο πικραμένος, χορός σταυρωτός από το Καταστάρι της Ζακύνθου.
Επιμέλεια: Ελένη Φιλιππίδου

ΗΠΕΙΡΟΣ
Μενούσης, χορός που χορεύεται σε όλες σχεδόν τις περιοχές της Ηπείρου με μικρές παραλλαγές.
Νερατζιά, τετράσημος σκοπός της Ηπείρου που χορεύεται ως χορός «στα τρία».
Ξενιτεμένο μου πουλί, χορός από το Πωγώνι, που χορεύεται ως χορός «στα δύο».
Άσπρα μου πουλιά, χορός σε πεντάσημο ρυθμό που χορεύεται στα Ζαγοροχώρια με γύρισμα σε Πουλάκι, χορός σε πεντάσημο ρυθμό από την περιοχή της Παραμυθιάς Θεσπρωτίας.
Σου στέλνω μάνα επιταγή, χορός που χορευόταν σε όλες σχεδόν τις περιοχές της Ηπείρου, γνωστός με τις ονομασίες «Κλειδωτός», «Κλειστός», «Μέσα-έξω» και «Καγκελάρης» στην περιοχή των Παπαδατών.
Επιμέλεια: Ελένη Φιλιππίδου

ΒΟΡΕΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΟ ΑΙΓΑΙΟ
Χίος
Άρχισε γλώσσα μ’, χορός δετός που χορευόταν κυρίως την περίοδο της Αποκριάς, στα Μεστά της Χίου.
Δώδεκα χρονών κορίτσι, χορός τρίπατος από τη Νένητα της Χίου, συνοδεύεται από τραγούδι της ξενιτιάς και της αγάπης που αφηγείται το κλέψιμο μιας κοπέλας από έναν πειρατή.
Πυργούσικος, αποκριάτικος χορός από το Πυργί της Χίου.
Σιγανός-Τρεχάτος, χορός από τον Άη-Γιωργη Συκούση της Χίου που χορεύεται πάντοτε με τη συνοδεία τσαμπούνας και τουμπιού.
Επιμέλεια: Μαρίνα Στέλλα

ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΣΑ
Ρόδος
Τη θάλασσα τη γαλανή, επτάσημος συρτός χορός της ξενιτιάς και της αγάπης.
Γαϊτάνι ή Βαϊτάνι, χορός από τον Αρχάγγελο της Ρόδου.
Κρητικός ή Πηδηχτός, Χορός που χορεύεται σε όλα τα Δωδεκάνησα και αποτελεί παραλλαγή του Χανιώτικου συρτού.
Ξενιτεμένο μου πουλί, χορός ίσσος ο οποίος χορεύεται στην αρχή όλων των χορευτικών περιστάσεων με γύρισμα σε Σούστα ή Πάνω, παραλλαγή με πιο γρήγορη ρυθμική αγωγή.
Επιμέλεια: Ελένη Φιλιππίδου

ΘΡΑΚΗ
Έβρος
Θέλω και εγώ να ξενιτευτώ, Χασαπιά από τη Μεγάλη Δοξιπάρα.
Σεις κουρίτσια, ιδιότυπος ντάχτιλης από τους Χιονάδες, γύρισμα σε Ντάχτιλη από τους Ασβεστάδες και γύρισμα σε Κάτω στη Ρόιδω, μπαϊντούσκα από τους Ασβεστάδες.
Ήρθαν ξένα παλληκάρια, ζωναράδικος από το χωριό Αμπελάκια με γύρισμα σε Ψες είδια στο όνειρό μου, κουλουριαστός ζωναράδικος από τους Ασβεστάδες.
Ξενιτεμένο μου πουλί, χορός ξέσυρτος από τα Αμπελάκια με γύρισμα σε Σούστα, χορό από τους Ασβεστάδες που χορεύεται στο τέλος του γλεντιού με σκοπό να εξουθενώσει τους χορευτές και να τελειώσει το γλέντι.
Επιμέλεια: Ελένη Φιλιππίδου

ΚΥΚΛΑΔΕΣ
Νάξος
Τραγιάσκα, χορός συρτός ή κοτσάτος, ο πλέον αγαπητός και διαδεδομένος χορός της Νάξου που χορεύεται σε όλες τις περιστάσεις με γύρισμα σε Μπάλλο, χορό ελεύθερο και αντικριστό που χορεύεται ως συνέχεια του συρτού από το πρώτο ζευγάρι.
Τα παλαιά μου βάσανα, χορός Βλαχα ή Ντίρλα από την Κινύδαρο της Νάξου που χορευόταν την περίοδο της Αποκριάς.
Ταίρι μου ξενιτεμένο, χορός Καλαμαθιανός ή Κοτσάτος με τον οποίον συνήθως άρχιζαν τα γλέντια.
Επιμέλεια: Μαρίνα Στέλλα

ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
Αριδαία
Σύρε-σύρε, μελωδία που παλαιότερα συνόδευε το «έθιμο της προίκας» και δεν χορεύονταν, ενώ σήμερα αποτελεί συνήθως γυναικείο χορό που χορεύεται σπάνια, κυρίως από μέλη χορευτικών συγκροτημάτων.
Τικφέσκο ή Τικφέσκινο, χορός που κατά πάσα πιθανότητα προέρχεται από την περιοχή Tikfes που βρίσκεται από την άλλη μεριά του όρους Καϊμακτσαλάν.
Ζάικος, χορός γνωστός σε μεγάλο μέρος της κεντρικής Μακεδονίας που στη ντόπια διάλεκτο του νομού Πέλλης σημαίνει «λαγός».
Πατρούνινο ή Πατρώνα, χορεύεται στην περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας κυρίως στα χωριά της Αριδαίας, Νάουσας, Έδεσσας και Αλεξάνδρειας σε εντεκάσημο ρυθμό.
Σουλαϊμάνοβο, χορός που πήρε το όνομά του από τον Σουλεϊμάν, έναν πλούσιο αγά που αγάπησε την Ελένη και πούλησε όλη την περιουσία του για να την παντρευτεί.
Επιμέλεια: Μαρίνα Στέλλα

Φλώρινα
Ζάραμος, προσδιορισμός για τους χορούς που χόρευαν οι κάτοικοι της Φλώρινας πιασμένοι από τους ώμους. Αποτελεί αργό χορό σε ρυθμό 4/4, με γύρισμα σε Χασάπικο, γρήγορο χορό σε ρυθμό 2/4 ιδιαίτερα διαδεδομένο στην περιοχή Αμυνταίου.
Κόρη Ελένη ή Ελένο μόμε, από τους πιο διαδεδομένους χορούς σχεδόν σε όλη τη Μακεδονία για τον οποίον λέγεται ότι συσχετίζεται με βουλγαρικές επιρροές καθώς δεν ανήκει στο τοπικό ρεπερτόριο αλλά εισήχθη σε αυτό μετά τον 1ο Παγκόσμιο Πόλεμο.
Ομορφούλα ή Λιντσένο, μικτός χορός ο οποίος κατά πάσα πιθανότητα πήρε το όνομά του από τα λόγια του τραγουδιού που δε διασώζεται.
Γερόντικος ή Στάρσκο, χορός τον οποίο χόρευαν οι γεροντότεροι γι' αυτό το λόγο είχε αργό ρυθμό και μπορούσε να είναι είτε Λυτός είτε Χασάπικος. ανάλογα με το χωριό με γύρισμα σε Λυτό ή Πουστένο, τον χαρακτηριστικότερο χορό της περιοχής που αναφέρεται και ως Λεβεντικος και παρουσιάζει ποικιλία μελωδιών καθώς σχεδόν κάθε χωριό είχε τη δική του μελωδία.
Επιμέλεια: Μαρίνα Στέλλα

Την εκδήλωση θα συνοδέψουν οι μουσικοί:
- Χατζηανδρέας Ανδρέας (κλαρίνο)
- Κοντολούρης Σπύρος (βιολί)
- Φυδανάκης Δημήτρης (λαούτο)
- Λάκκας Θανάσης (κρουστά)
-Ιντζούδης Σωτήρης (γκάιντα & καβάλι)
- Σδούκος Παναγιώτης (τραγούδι)

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Πρόσβαση: από Μετρό Δουκίσσης Πλακεντίας αστικό 405 στάση τέρμα
από Νερατζιώτισσα αστικό 410 στάση τέρμα
ΑΘΗΝΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου